lat

Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

13. srpen 2024
Sv. Ponciána, papeže, a Hippolyta, kněze, mučedníků


Na začátku vlády císaře Maximina (235) byli oba odsouzeni k nuceným pracím v dolech na ostrově Sardinii a v krátké době tam zemřeli vyčerpáni nezdravým prostředím, namáhavou prací a hrubým zacházením. Jejich památka se slavila společně v den, kdy byly za papeže Fabiána (236-250) jejich tělesné pozůstatky převezeny do Říma (13.VIII.): Poncián byl pohřben v  Kalistových katakombách a Hippolyt v katakombách při cestě vedoucí do Tivoli (via Tiburtina).
Poncián byl papežem v letech 230-235. Císař Alexandr Severus (222-235) se nechoval ke křesťanům nepřátelsky. Byla to doba vnějšího klidu a  organizačního upevňování Církve, ale zároveň vnitřního rozdvojení přímo v Římě. První papežský rozkol skončil teprve krátce před jeho smrtí. Spolu se vzdoropapežem Hippolytem byl odsouzen k nuceným pracím v dolech. Po deportaci na Sardinii se vzdal papežského úřadu (28.IX.235) a vyzval římské duchovenstvo, aby si zvolili jeho nástupce. Vzdoropapež následoval jeho příkladu a vybídl své stoupence, aby se podřídili novému papeži.
Hippolyt pocházel pravděpodobně z Malé Asie nebo z Alexandrie, byl žákem sv. Ireneje a za papeže Viktora I. (189-199) zaujímal významné postavení jako teolog a církevní spisovatel. Na podstavci sochy, kterou mu jeho příznivci později postavili, je uvedeno jeho 15 spisů z nejrůznějších oborů. Nynější druhá anafora a modlitba pro svěcení biskupa mají svůj základ v jím zaznamenaném textu. Když se stal papežem bývalý otrok Zefyrin (199-217) a za nejbližšího spolupracovníka si vybral jáhna Kalista (také propuštěného otroka), vyčítal mu Hippolyt nepřesné vyjadřování o třech božských Osobách, jeho vlastní výroky však v tomto ohledu také nebyly zcela správné. Po jeho smrti (217) neuznal volbu nového papeže Kalista I. a přešel do otevřeného odboje. Stavěl se proti přijímání kajících odpadlíků zpět do Církve a proti manželským sňatkům svobodných žen s otroky. Jako první vzdoropapež setrval v opozici i proti dalším dvěma papežům. Před svou mučednickou smrtí však vyzval své stoupence k  obnovení jednoty.

MODLITBA ODPOLEDNE

V. Bože, shlédni a pomoz.
R. Pane, pospěš mi pomáhat.

Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.

HYMNUS

Hodina třetí z poledne, 
jak dá Pán, v mžiku uběhne, 
teď zhloubi srdce zbožného 
velebme Trojjediného. 

Ať nám vždy v srdci čistém tkví 
přesvatá Boží tajemství. 
Řiďme se vzorem Petrovým, 
jenž křížem žehnal nemocným. 

Ať zpěv nám tryská ze srdcí, 
kéž apoštolé ochránci 
nám slabé kroky pomohou 
podpírat mocí Kristovou. 

Ať sláva Bohu Otci zní, 
i tobě, Synu jediný, 
i Duchu, který těší nás, 
po všechny věky v každý čas. Amen.

ŽALTÁŘ

Ant. 1 Naplněním zákona je láska.

Žalm 118 (119), 97-104
XIII (Mem)

97 Ach, jak tvůj zákon miluji vroucně! *
      Po celý den já přemítám o něm.

98 Moudřejším než jsou mí nepřátelé, *
      činí mě vůle tvá, stále je se mnou. –

99 Rozumem předčím své učitele, *
      protože o tvých výrocích hloubám.

100 Rozvážnosti mám víc nežli starci, *
        neboť plním tvá přikázání.

101 Od špatných cest já zdržuji nohy, *
         abych tvé slovo vždy zachovával.

102 Neuhýbám před tvými soudy, *
         protože tys mi dal poučení. –

103 Jak mi tvé příkazy na patře sládnou, *
         víc nežli med mi chutnají v ústech!

104 Zmoudřel jsem tvými rozhodnutími, *
         odpor mám ke každé nepravé cestě.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 1 Naplněním zákona je láska.

Ant. 2 Pane, buď pamětliv obce, již získal sis kdysi.

Žalm 73 (74)
Nářek nad zpustošeným chrámem

Nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo. (Mt 10, 28)

I

1 Proč, Bože, jsi nás už zavrhl navždy? *
      Proč k ovcím tvé pastvy plane tvůj hněv?

2 Buď pamětliv obce, již získal sis kdysi, †
      kmene, jejž vykoupils, aby ti patřil, *
      své hory Sión, kde sídlo jsi měl.

3 Zamiř své kroky k pradávným troskám, *
      v tvé svatyni nepřítel zpustošil vše. –

4 Ryk nepřátel hučel v tvé přesvaté síni, *
      svá znamení vztyčili uprostřed ní.

5 Řádili tak jako ten, kdo si v houští *
      sekyrou chvojí nasekat jde,

6 veškeré dřevěné dílo a řezby *
      tříštili mlatem a sekyrou. –

7 Sžehli tvou svatyni, znesvětili *
      stan tvého jména až do základu.

8 Řekli si: „Zničme jim po celé zemi *
      svatyně Boží a vypalme je!"

9 Jsme bez tvých znamení, proroka není *
       a nikdo z nás neví, jak dlouho ještě... –

10 Jak dlouho se, Bože, smí protivník rouhat? *
       Navždy smí nepřítel tupit tvé jméno?

11 Proč od nás odtahuješ svou ruku, *
       necháváš v klíně svou pravici?

12 Vždyť ty jsi od věků, Pane, mým králem, *
       jenž skutky spásy na zemi koná.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 2 Pane, buď pamětliv obce, již získal sis kdysi.

Ant. 3 Povstaň, Pane, své věci se ujmi.

II

13 Ty svou mocí rozdělil jsi moře, *
       dračí lebky ve vodách jsi zdrtil.

14 Leviathanu jsi hlavy tříštil, *
       žralokům jsi za pokrm jej dával.

15 Bystřinám a zřídlům dal jsi trysknout, *
       vysušil jsi mocné vodní toky.

16 Tvůj je den a tvá je noc, tvým dílem *
       ustálení měsíce i slunce.

17 Vymezil jsi všechna pásma země, *
       stvořils letní období i zimní. –

18 Pomni: tupí tě nepřítel, Pane, *
       nemoudrý lid tvému jménu se rouhá!

19 Duši, jež vzývá tě, nevydej smrti, *
       chudé své neponech v zapomenutí!

20 Do smlouvy pohleď: zem ve všech koutech *
       plna je stonů a násilných skutků. –

21 Utisklé nenech v hanbě a haně, *
       nuzný a slabý ať chválí tvé jméno!

22 Povstaň, Pane, své věci se ujmi, *
       pamatuj, kterak tě uráží blázen!

23 Vzpomeň si na křik svých protivníků, *
       na vřískot těch, kdo na tebe sočí!

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 3 Povstaň, Pane, své věci se ujmi.

KRÁTKÉ ČTENÍ

Př 22, 22-23
Neobírej ubožáka, protože je ubožák, a u soudu neutlačuj chudáka, vždyť jeho pře se ujme Hospodin a těm, kdo jej olupují, uloupí život.


V. Pán se ujme chudáka, který nemá zastání.
R. On utlačené vrátí k životu.

Modleme se:

Bože, tys poslal svého anděla k setníku Kornéliovi, aby mu ukázal cestu ke spáse; prosíme tě, učiň i nás svými spolupracovníky na spáse světa, abychom všichni mohli ve společenství tvé Církve dojít k tobě. Skrze Krista, našeho Pána.

    Při společném slavení liturgie hodin se dodá:

Dobrořečme Pánu.
R. Bohu díky.

Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

elektronické texty © 2000-2023,  Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016,  Česká dominikánská provincie