lat

Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

27. únor 2014
Sv. Řehoře z Nareku, opata a učitele Církve, nezávazná památka


MODLITBA SE ČTENÍM

V. Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.

Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen.  Aleluja.

HYMNUS

Věčné slunce, jež zaléváš
svým světlem všechno stvoření,
tys myslí nadpozemská zář,
zpěv našich srdcí tobě zní.

Tvůj Svatý Duch vždy v péči má
ty živé lampy planoucí,
jejichž zář světu odkrývá
ke spáse stezky vedoucí.

Co plyne z nebeských tvých slov
a srdcím z přirozenosti,
to všechno zaskvělo se znov
v tvých služebnících milosti.

Vavřínů jejich účasten
i pro jas svého učení
skví se dnes blažený muž ten,
i od nás vděčně chválený.

Dej kvůli němu, prosíme,
ať bezpečně vždy, Bože, jdem
po cestě pravdy jediné,
až k tobě jednou dospějem.

To uděl, Otče přesvatý,
se Synem stejné podstaty,
jenž s Duchem, který těší nás,
nad světem vládneš v každý čas. Amen.

ŽALMY

Ant. 1 Pohlédni, Pane, a viz naši potupu.

Žalm 88 (89), 39-53
Nářek nad zkázou Davidova domu

Vzbudil nám mocného Spasitele z rodu Davida, svého služebníka. (Lk 1, 69)

IV

39 Přesto jsi jej nyní zamítl a zdrtil, *
       znelíbil si svého pomazaného.

40 Odvrhl jsi smlouvu se svým služebníkem, *
       jeho korunu jsi svrhl do prachu.

41 Pobořil jsi rázem všechny jeho hradby, *
       jeho opevnění změnil v sutiny.

42 Kdokoli jde mimo, loupí jeho statky, *
       on sám nyní zůstal pro smích sousedům. –

43 Povznesl jsi rámě jeho protivníků, *
       rozmnožil jsi radost jeho nepřátel.

44 Ba, před útočníkem jeho meč jsi sklonil, *
       v boji jsi mu nedal obstát vítězně.

45 Přelomil jsi vedví žezlo jeho lesku, *
       do prachu jsi nechal padnout jeho trůn.

46 Odečetls mnohé ze dnů jeho mládí, *
       jeho samého jsi hanbou zahrnul.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 1 Pohlédni, Pane, a viz naši potupu.

Ant. 2 Já jsem výhonek z Davidova kořene a jeho potomek, zářivá jitřní hvězda.

V

47 Jak dlouho, Pane? Na věky budeš se skrývat? *
       Což se jak oheň rozhořet má tvůj hněv?

48 Považ jen, Pane, že musím zaniknout navždy! *
       Cožpak jsi lidi stvořil k nicotě jen?

49 Žije snad někdo, kdo by se nedožil smrti, *
       kdo by se vymkl z dosahu podsvětí? –

50 Kam se poděla, Pane, tvá někdejší láska, *
       jíž ses tak napevno Davidu zapřísahal?

51 Pomysli, Pane, na ponížení svých věrných, *
       že mám v hrudi nést posměch národů všech,

52 snášet, jak odpůrci tví, Pane, potupu vrší, †
       jak tvému pomazanému jde ve stopách smích! *

53      Na věky Pán buď veleben! Staň se, staň!

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 2 Já jsem výhonek z Davidova kořene a jeho potomek, zářivá jitřní hvězda.

Ant. 3 Naše léta pomíjejí jako tráva, z věčna do věčna jsi, Bože, ty.

Žalm 89 (90)
Milost Páně budiž s námi

U Pána je jeden den jako tisíc roků, a tisíc roků jako jeden den. (2 Petr 3, 8)

1 Pane, tys byl naše útočiště, *
      z pokolení do pokolení.
2 Ještě dřív, než zrodila se horstva, †
      ještě nežli vznikla zem a vesmír, *
      z věčna do věčna jsi, Bože, ty!
3 Smrtelníky vracíš v prach a říkáš: *
      „Děti lidské, navraťte se zpět!“
4 Neboť co je tisíc let v tvých očích, †
      nežli jeden den, co včera minul, *
      nežli jedna hlídka za noci! –

5 Vždyť ty sám rok za rokem je siješ, *
      jsou jak tráva, která dorůstá:
6 s jitrem vyrazí a žene vzhůru, *
      a již večer uvadá a schne. –

7 A my vpravdě hyneme tvým hněvem, *
      rozhorlením tvým jsme zděšeni.
8 Ty máš naše viny před očima, *
      skryté hříchy zjevně před sebou. –

9 Naše dny v tvém hněvu odplývají, *
       naše léta odvanou jak vzdech.
10 Náš věk čítá sedmdesát roků, *
       osmdesát v dobrém případě,
    vesměs plných těžkostí a trampot, *
       přeletí a odvanem i my.
11 Kdo zná všechnu sílu tvého hněvu, *
       kdo se strachuje tvé nevole?
12 Naše dny nás nauč správně čítat, *
       ať konečně srdcem zmoudříme! –

13 Obrať se k nám, Pane, neotálej, *
       služebníkům svým buď milostiv!
14 Syť nás od rána svým slitováním, *
       ať nám život projde v radosti!
15 Potěš nás již za všechny dny strastí, *
       za léta, kdy znali jsme jen zlé. –

16 Zjev svým služebníkům svoje dílo, *
       jejich dětem všechnu slávu svou!
17 Milost Pána, Boha budiž s námi, †
       žehnej hojně práci našich rukou, *
       práci našich rukou dopřej zdar!

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 3 Naše léta pomíjejí jako tráva, z věčna do věčna jsi, Bože, ty.

V. Pane, u tebe je pramen žití.
R. Jen ve tvém světle můžem světlo vidět.

PRVNÍ ČTENÍ

Z knihy Kazatel

6, 11 – 7, 28
Nedělej se příliš moudrý

     6,11Čím více slov, tím více marnosti. Co však z toho člověk má? 12Kdo ví, co je dobré pro život člověka, pro těch pár dní jeho prchavého života, který prožívá jako stín? Kdo člověku oznámí, co bude po něm pod sluncem?

7,1Lepší je dobré jméno než vonná mast,
den smrti než den narození.

2Lépe je jít do domu smutku
než jít do domu hostiny,
protože v domě smutku končí každý člověk.
Ať to má na srdci každý, kdo žije.

3Lepší je zármutek než smích,
neboť smutná tvář prospívá srdci.

4Srdce moudrých je v domě smutku,
ale srdce hlupáků v domě radosti.

5Lepší je slyšet důtku moudrého
než poslouchat zpěv bláznů.

6Jako totiž praská trní pod hrncem,
tak se směje blázen.
Ale i to je marnost.

7Nespravedlivý zisk dělá blázna z moudrého,
úplatek kazí srdce.

8„Lepší je konec věci než její začátek,
lepší je mírnost než pýcha.“

     9Neukvap se v srdci k hněvu, neboť hněv bydlí v klínu hlupáků. 10Neříkej: „Jak to, že dřív bylo lépe než teď?“ – není to moudré, že se takhle ptáš. 11Dobrá je moudrost s majetkem, prospívá těm, kdo jsou na světě. 12Jako chrání moudrost, tak chrání i peníze, poznání však má přednost: moudrost dává život svému pánu. 13Pohleď na Boží dílo: Kdo může narovnat, co Bůh zkřivil? 14V den štěstí buď dobré mysli, v den neštěstí uvažuj: obojí pochází od Boha, aby člověk nenašel, co by na něm káral.
     15Ve svých prchavých dnech jsem viděl všechno: Spravedlivého, jak umírá ve své spravedlnosti, a zlosyna, jak dlouho žije ve své nepravosti.

16Nebuď výstřední ve spravedlnosti,
nedělej se příliš moudrý,
proč by ses měl ničit?

17Nehřeš nadmíru
a nebuď pošetilý,
proč bys měl předčasně umřít?

     18Je vhodné jednoho se držet a druhé nepouštět z ruky, neboť kdo se bojí Boha, s  obojím má zdar. 19Moudrost dává moudrému větší sílu, než jí má deset vládců v  městě. 20Jistě není nikdo tak spravedlivý na zemi, že by dělal jenom dobro a nikdy nehřešil. 21Také si nevšímej žádných tlachů, které se mluví, abys neslyšel svého služebníka, jak tě pomlouvá. 22Sám dobře víš, že mnohokrát i ty jsi pomlouval druhé.
     23Toto všechno jsem chtěl hledat s moudrostí, proto jsem si řekl: „Chtěl bych se stát moudrým!“ 24Ale moudrost je ode mě daleko. Daleko je, cokoli je – je to hluboké, přehluboké. Kdo to nalezne?
     25Znovu jsem v mysli uvažoval, jak poznat, zkoumat a hledat moudrost i smysl věcí, a poznal jsem, že zlo je pošetilost a hloupost je bláznovství. 26A nalezl jsem, že trpčí než smrt je žena, která je plna osidel, její srdce je síť, její ruce jsou okovy. Kdo je milý Bohu, unikne jí, hříšník je však jí chycen. 27Hleď, to jsem našel – říká Kazatel – když jedno s druhým srovnám, abych našel smysl života. 28Ještě jsem hledal, ale nenalezl:
Jednoho muže z tisíce jsem našel,
ale ženu ani jednu jsem nenašel.

 

RESPONSORIUM

Př 20, 9; Kaz 7, 20; 1 Jan 1, 8. 9

O. Kdo může říci: Mám čisté svědomí, očistil jsem se od svého hříchu? * Jistě není nikdo tak spravedlivý na zemi, že by dělal jenom dobro a nikdy nehřešil.
V. Řekneme-li, že hřích nemáme, klameme sami sebe; když však uznáme, že se dopouštíme hříchů, Bůh nám hříchy odpustí, protože věrně plní, co slíbil. * Jistě není nikdo tak spravedlivý na zemi, že by dělal jenom dobro a nikdy nehřešil.

DRUHÉ ČTENÍ

Ze spisu "Zrcadlo víry" od Viléma, opata kláštera svatého Teodorika (Saint-Thierry)

(PL 180, 384)

Poznanie viery treba hľadať v Duchu Svätom

     Nuže, věřící člověče, když v tom, več věříš, začnou na tvou nejstou přirozenost doléhat poněkud hlubší tajemství, vzchop se a řekni si: Kterak se to děje? Nesnaž se přitom přijít věci na kloub, ale s láskou jdi za ní.
     V tvém tázání ať je modlitba a láska, ať je v něm zbožnost a pokorná touha; abys nezkoumal ve výšinách Boží velebnost, ale abys ve spásných činech Božích hledal štěstí našeho spasení. Podivuhodný rádce ti pak dá odpověď: Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, ten vás naučí všemu a uvede vás do celé pravdy. Nikdo totiž neví, co je člověku vlastní, než jeho duch, který je v něm. A právě tak nepoznal nikdo, co je vlastní Bohu, než Boží Duch.
     Nemeškej tedy a hleď si zajistit společenství Svatého Ducha. Když je totiž vzýván, je s námi, a kdyby s námi nebyl, ani bychom ho nevzývali. A když na naše volání přichází, přichází s hojností Božího požehnání. Je jako proud řeky oblažující Boží město.
     A když přijde a shledá, že jsi pokorný a mírný a že s bázní nasloucháš Božímu slovu, spočine na tobě; a právě tobě zjeví to, co mudrcům a chytrákům tohoto světa odnímá; takže ti začne být jasné, co mohla Moudrost sdělit učedníkům už na zemi, ale co oni nemohli snést, dokud nepřišel Duch pravdy, aby je do celé pravdy uvedl.
     Marně bychom čekali, že z úst nějakého člověka pochytíme nebo se naučíme to, co nebylo možno pochytit nebo se naučit ani ze slov samotné Pravdy. Vždyť sama Pravda říká: Bůh je duch.
     A jako se ti, kdo se Bohu klanějí, mají klanět v duchu a v pravdě, tak těm, kdo touží dovědět se o Bohu nebo ho poznat, je užitečné, když budou hledat porozumění víře a smysl ryzí a holé Boží pravdy jen v Duchu Svatém.
     V temnostech a nevědomosti tohoto života je Svatý Duch zajisté zářivým světlem pro všechny chudé v duchu, je láskou, která přitahuje, líbezností, která uchvacuje; jenom v něm má člověk přístup k Bohu; on je láskou všech milujících, on je oddaností a zbožností všech věřících.
     To on věřícím odhaluje Boží spravedlnost, která je z víry a vede k víře. Protože dává milost za milostí, dává za víru ze slyšení víru osvícenou.

RESPONSORIUM

Mt 13, 52; Př 14, 33

O. Každý učitel Zákona, který se stal učedníkem nebeského království, * je jako hospodář, který ze své bohaté zásoby vynáší věci nové i staré.
V. Moudrost přebývá v srdci rozumného. * Je jako hospodář, který ze své bohaté zásoby vynáší věci nové i staré.

Nebo:

Z věroučné konstituce Druhého vatikánskeho koncilu o Božím zjevení

(Kap. 2, 7-8)

Předávání Božího zjevení

     Kristus Pán, v němž se dovršuje celé zjevení nejvyššího Boha, dal apoštolům příkaz: evangelium, které bylo už dříve zaslíbeno skrze proroky a které on sám naplnil a vlastními ústy veřejně vyhlásil, měli kázat všem lidem jako pramen veškeré spasitelné pravdy i celého mravního řádu, a tak jim předávat Boží dary.
     To skutečně věrně splnili jednak apoštolové, kteří ústním kázáním, příkladem i ustanoveními předali to, co piřjali z Kristových úst i ze styku s ním a z jeho činů, i to, čemu se naučili z vnuknutí Ducha Svatého, jednak ti apoštolové a apoštolští učedníci, kteří rovněž z vnuknutí Svatého Ducha zaznamenali poselství spásy písemně.
     Aby se však evangelium uchovávalo v Církvi stále neporušené a živé, zůstavili apoštolové své nástupce, biskupy, a těm svěřili svůj vlastní učitelský úřad. V tom, co bylo od apoštolů předáno, je zahrnuto opravdu všecko, co pomáhá Božímu lidu vést svatý život a prohlubovat víru; po všechny časy tak Církev udržuje svým učením, životem a bohoslužbou všechno, čím sama je, i všechno, več věří, a předává to všem pokolením.
     Tato apoštoly započatá tradice s pomocí Ducha Svatého v Církvi pokračuje: roste totiž porozumění předaným věcem a slovům, a to jak dík rozjímání a studiu věřících, kteří je uchovávají ve svém srdci, tak dík hlubšímu poznání duchovních skutečností z vlastní zkušenosti i dík hlásání těch, kteří s posloupností biskupského úřadu přijali bezpečné charisma pravdy. Církev totiž během věků neustále směřuje k plnosti Boží pravdy, až se na ní jednou Boží slova naplní.
     Výroky svatých Otců dosvědčují oživující přítomnost této tradice, jejíž bohatství se přelévá do činnosti a života věřící a modlící se Církve.
     Z této tradice se v Církvi uvádí ve známost úplný kánon posvátných knih a samo Písmo svaté se v ní chápe pronikavěji a nabývá vždy nové aktuálnosti. Tkže Bůh, který promluvil za onoho času, hovoří se Snoubenkou svého milovaného Syna bez přestání a Svatý Duch, skrze něhož živý hlas evangelia zaznívá v Církvi a skrze ní ve světě, uvádí věřící do veškeré pravdy a působí, aby v nich Kristovo slovo přebývalo v celém svém bohatství.

RESPONSORIUM

1 Petr 1, 25; porov. Lk 1, 2

O. Slovo Páně trvá navěky. * Totiž slovo evangelia, které vám bylo zvěstováno.
V. Jak nám je odovzdali tí, kdo byli od počátku očitými svědky a služebníky slova. * Totiž slovo evangelia, které vám bylo zvěstováno.

MODLITBA

Modleme se:

Bože, tys dal svatému N. schopnost chápat hloubku tvé pravdy; na jeho přímluvu dej i nám, abychom se tvé pravdy věrně drželi a také podle ní žili. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.

    Nakonec se připojí:

Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.

Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.

    Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin, může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i  zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.

Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

elektronické texty © 2000-2023,  Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016,  Česká dominikánská provincie