Ne | Po | Út | St | Čt | Pá | So |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
3. leden 2011, Pondělí
2. týden žaltáře
Doba vánoční, 2. týden
Nejsvětějšího Jména Ježíš, nezávazná památka
Pro OP: Bl. Štěpánky Quinzaniové, panny, řeholnice, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl.
večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
starší verze breviáře
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Vzpomínko sladká, Ježíši,
slast srdcím skýtáš nejvyšší,
med však a všecko převýší,
když dlíš v nás, Lásko nejčistší.
Nic vroucnějšího nelze pět,
nic milejšího uslyšet,
nic vřelejšího pomyslet,
než Ježíš, onen Božství květ.
Všech kajících jsi nadějí,
dobrý k všem, kdo tě vzývají,
vlídný k těm, kdo tě hledají.
Čím však těm, kdo tě získají?
Ret nepoví to, ač by rád,
to nevystihne písma znak,
jen zkušený to tuší snad,
co Ježíše je milovat.
Ježíši, slasti blažená,
tys naše příští odměna,
která všem, kdo tě v lásce má,
na věčné věky souzena. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Sluch ke mně nakloň, Pane, rychle mě zachraň.
Otče, do tvých rukou poroučím svého ducha. (Lk 23, 46)
I
2 V tobě mám, Pane, své útočiště, †
nedopusť, abych byl zahanben provždy! *
Spravedlivý jsi, vysvoboď mě!
3 Sluch ke mně nakloň, rychle mě zachraň, †
buď mou skálou, kde najdu svůj úkryt, *
pevným hradem, který mě chrání! –
4 Neboť ty jsi můj hrad a má skála, *
veď mě a provázej pro své jméno.
5 Zachraň mě ze sítí nastražených, *
vždyť jenom ty jsi mé útočiště. –
6 Svého ducha ti do rukou vkládám, *
spasíš mě, Pane, Bože věrný!
7 V zášti máš ty, kdo ctí nicotné modly, *
já však mám důvěru jedině v Pána.
8 Zajásám, zaplesám nad tvou láskou, †
nad tím, žes na moji bídu shlédl, *
že ses mne ujal v mé tísnivé nouzi,
9 že jsi mě nevydal nepřátelům, *
že jsi mě vyvedl na volný prostor.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Sluch ke mně nakloň, Pane, rychle mě zachraň.
Ant. 2 Pane, rozjasni tvář nad svým služebníkem.
10 Smiluj se, Pane, nade mnou v tísni, *
oči mám hořem zakaleny,
11 ve stálých útrapách plyne můj život, *
léta má míjejí v hořekování,
zármutkem chřadnou všechny mé síly, *
údy mi slabostí podklesávají.
12 Pro smích jsem všem svým nepřátelům, †
pro blázny sousedům, přátelům pro strach, *
jak mě kdo potká, přede mnou prchá.
13 Z paměti lidí jsem zmizel jak mrtvý, *
stal jsem se pohozeným střepem.
14 Slyším šuškání davu a hrozby, †
spolu se proti mně umlouvají, *
ukládají mi o holý život. -
15 Já však se spoléhám na tebe, Pane, *
„ty jsi můj Bůh," ti s důvěrou říkám.
16 Pouze v tvých rukou je celý můj osud: *
vyrvi mě těm, kdo mě pronásledují!
17 Rozjasni tvář nad svým služebníkem, *
zachraň mě ve svém milosrdenství!
18 [Nenech mě zahanbit, když jsem tě vzýval! †<
Zahanbi, Pane, bezbožníky, *
umlč je, uvrhni do podsvětí!
19 Ať už se uzavřou prolhaná ústa, †
která si troufají na spravedlivé, *
hovoří o nich s posměšnou pýchou.]
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Pane, rozjasni tvář nad svým služebníkem.
Ant. 3 Chvála buď Pánu za divy lásky, které mi prokázal za útisku.
20 Jak velká je tvá dobrota, Pane, *
kterou máš pro ty, kdo se tě bojí,
kterou jsi přichystal pro ty všechny, *
kdo se před lidmi utekou k tobě!
21 Držíš je pod ochranou své tváře, *
kryješ je před lidským hanobením,
pod svou střechou jim úkryt dáváš *
před zlobou jazyků utrhačných. –
22 Chvála buď Pánu za divy lásky, *
které mi prokázal za útisku.
23 Zatímco já jsem si v úzkosti říkal: *
už jsem zapuzen od tvých očí,
ty jsi přece jen slyšel můj nářek, *
s jakým jsem k tobě o pomoc volal. –
24 Milujte Pána vy, kdo jste zbožní! *
Neboť své věrné Pán vždy chrání;
zato však těm, kdo jednají zpupně, *
plnou měrou za pýchu splatí.
25 Buďte silní a stateční srdcem *
všichni, kdo máte důvěru v Pána.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Chvála buď Pánu za divy lásky, které mi prokázal za útisku.
V.
Boží Syn přišel a dal nám rozum.
O.
Abychom poznávali pravého Boha.
PRVNÍ ČTENÍ
Z listu svatého apoštola Pavla Kolosanům
5Umrtvěte všechno, co je ve vašich údech pozemského: smilství, nečistotu, chlípnost, zlou žádostivost
a chamtivost, která je modloslužbou; 6pro tyto věci přichází Boží trest na neposlušné lidi.
7Tou cestou jste kráčeli kdysi také vy, když jste v tom žili. 8Ale
teď i vy to všechno odložte: hněv, prchlivost, zlobu, nactiutrhačné a ošklivé řeči ze svých úst. 9Neobelhávejte
jeden druhého. Svlečte ze sebe člověka starého s jeho počínáním, 10a oblečte člověka nového, který se obnovuje
k správnému poznání, aby se podobal svému Stvořiteli. 11Tady už není Řek
nebo Žid, obřezaný nebo neobřezaný, barbar, Skyta, otrok nebo člověk svobodný; ale všecko a ve všem je Kristus.
12Jako od Boha vyvolení, svatí a milovaní projevujte navenek milosrdné srdce, dobrotu, pokoru, mírnost a trpělivost.
13Snášejte se a navzájem si odpouštějte, má-li kdo něco proti druhému. Pán odpustil vám, proto odpouštějte i vy.
14A nadto nade všechno mějte lásku, neboť ona je svorník dokonalosti.
15Ať ve vašem srdci vládne Kristův pokoj: k němu jste byli povoláni v jednom těle. Buďte za to vděční.
16Kristova nauka ať je u vás ve své plné síle: moudře se navzájem poučujte a napomínejte. S vděčností zpívejte
Bohu z celého srdce žalmy, chvalozpěvy a duchovní písně.
RESPONSORIUM
DRUHÉ ČTENÍ
Jedno z těchto dvou:
Z drobných spisů svatého kněze Tomáše Akvinského
Dali mu jméno Ježíš.1 Poznamenejme, že jména jednotlivých lidí jsou vždycky dávána podle některé jejich vlastnosti nebo podle doby
(jako když se dávají jména svatých těm, kdo se narodí o jejich svátcích) nebo podle příbuzenství nebo podle některé jiné vlastnosti. Ale
jména dávaná Bohem, vždycky znamenají nějaký Boží dar, daný zdarma těm, kterým jsou uložena, jak bylo řečeno Abrahámovi: Tvé jméno bude
Abrahám. Určil jsem tě za otce mnoha věhlasných národů.2 A Petrovi bylo řečeno: Ty jsi Petr – skála – a na té skále zbuduji svou Církev.3
Protože tedy člověku Kristu byl udělen tento dar milosti, že skrze něho měli být všichni spaseni, byl vhodně nazván jménem “Ježíš”, to
je “spasitel”.
Musíme pak říci, že jméno “Ježíš” má velkou a mnohonásobnou sílu. Kajícníkům je útočištěm, nemocným je lékem, bojujícím záštitou, modlícím
se je přímluvou. Neboť odpouští hříchy, uzdravuje, dává vítězství pokoušeným, sílu a důvěru, že dosáhneme spásy.
O prvním je řečeno: Píšu vám, milé děti, že vám byly odpuštěny hříchy pro Ježíšovo jméno.4 A o něm vydávají svědectví všichni
proroci,5 Augustin: “Co je Ježíš, ne-li ‘spasitel’? Proto pro sebe sama buď mi Ježíšem.” Nehleď, Pane, na mou zlobu tak, že bys zapomněl
na svou dobrotu!” Ale všimněme si, že je toto jméno uloženo při obřízce. Tím je naznačeno, že jsou spaseni ti, kdo jsou duchovně obřezáni.
Proto říká Bernard: “My bratři musíme být obřezáni ne doslova, ale duchem a pravdou.”
O druhém je řečeno: Rozlitý olej je tvé jméno.6 Olej je totiž úleva pro bolesti. A tak i toto jméno Ježíš. Bernard praví: “Má duše, máš
uložen utišující prostředek v nádobě jména, kterým je jméno Ježíš. Toto jméno není nikdy neúčinné proti žádnému zlu.” Rovněž Petr Ravennský:
“Toto jméno dalo slepým zrak, hluchým sluch, chromým chůzi, němým řeč, mrtvým život.”
O třetím je řečeno: Pevná věž je Pánovo jméno. A v mém jménu budou vyhánět zlé duchy. A dvaasedmdesát učedníků se vrátilo a s radostí
řekli: ”Pane, dokonce i zlí duchové se nám podrobují ve tvém jménu”.7 Proto říká Petr Ravennský: “Všechnu ďábelskou moc zahnala z posedlých
těl síla tohoto jména Ježíš.”
O čtvrtém je řečeno: O cokoli budete prosit Otce ve jménu mém, dá vám to.8 Proto říká Augustin: “V mém jménu, které je Kristus Ježíš.
Znamená Krista krále, Ježíše Spasitele. A o cokoli prosíme skrze ně, prosíme ve jménu Spasitele. Avšak on není ‘spasitelem’ jenom když udělá,
oč prosíme, ale i když to neudělá. Protože vidí-li, že prosba je v rozporu se spásou, projeví se jako Spasitel, když jí nevyhoví. Lékař přece
ví, zda to, co si žádá nemocný, je pro jeho zdraví nebo proti němu. Aby ho uzdravil, nesplní jeho opačnou vůli.”
Všimni si Bernardových slov o tom, jak byl Kristus obřezán a jak mu bylo dáno jméno: “Je to velké a podivuhodné tajemství: je obřezán chlapec
a nazván Ježíš. Co znamená tato souvislost? Ale poznej v tom prostředníka mezi Bohem a lidmi, který hned od svého narození sdružuje božské věci
s lidskými, nejnižší s nejvyššími. Narodí se z ženy, ale té se dostává plodu tak, že neopadá květ jejího panenství. Je zavinut do plínek, ale
andělé vzdávají těmto plínkám chválu a úctu. Je ukryt v jeslích, ale prozradí jej hvězda, zářící z nebe.” Tak obřízka dokazuje opravdovost
přijaté lidské přirozenosti, a jméno, které je nad každé jiné jméno, ukazuje slávu velebnosti.
1 Lk 2, 21
2 Gn 17, 5
3 Mt 16, 18
4 1 Jan 2, 12
5 Sk 10, 43
6
7 Př 18, 10; srov. Mk 3, 15; Lk 10, 17
8 Jan 16, 23
RESPONSORIUM
Nebo:
Z listu o úctě k božskému Jménu Ježíš od blahoslaveného kněze Jindřicha Seuse
Všemohoucí a věčný Bůh žádá od čisté duše, aby si vtiskla jako pečeť na své srdce. Proto každý upřímný milovník Boha si má vždycky podržet
v ústech duše některé zbožné obrazy nebo myšlenky, které by povzbuzovaly a rozněcovaly jeho srdce vzhledem k Bohu.
V tomto životě je totiž největší dokonalost v tom, abychom často pamatovali na Boha, často po něm v srdci vzdychali, hodně o něm mluvili,
vryli si do mysli jeho slova, pracovali pro něho a pro něho všechno opustili, hleděli jen na něho a jen jemu věnovali pozornost. Naše oči ať
se na něho s láskou dívají, uši ať naslouchají jeho nabádání, srdce, rozum a duch ať ho láskyplně objímají. Když ho urazíme, prosbami ho
usmiřme. Když nás cvičí, snášejme to pokojně. Když se skryje, hledejme ho a neustaňme, dokud ho nenalezneme. Nalezeného důstojně podržme.
Ať jdeme nebo zůstáváme, ať pijeme nebo jíme, vždycky má být v našich srdcích vtištěn přeslavný klenot Ježíšova jména. Když nejsme schopni
dělat nic jiného, aspoň si ho máme očima vrývat do svých srdcí.
Jeho nejsladší jméno mějme stále v ústech, a dokud bdíme, pamatujme vážně na něho, aby se nám ve spánku o něm zdálo, a říkejme s prorokem: “Věčný
Bože, nejsladší Moudrosti, jak dobrý jsi k duši, která tě hledá a jen po tobě touží!”
Toto je totiž ze všeho nejlepší cvičení. Vždyť vrchol všech cvičení je ustavičná modlitba. Na ni se všechno ostatní vztahuje jako na cíl. Co, ptám
se, dělají v nebi jiného, než že nazírají na Boha, milují ho a chválí?
S čím větší láskou si tedy vtiskneme do srdce Pána, našeho Boha, věčnou Moudrost, čím častěji také na něho nazíráme a objímáme ho do náruče
svých srdcí, tím slastněji nás objímá on v tomto i v budoucím životě.
RESPONSORIUM
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys ustanovil svého jednorozeného Syna, aby byl Spasitelem lidstva, a přikázal jsi, aby byl nazván Ježíš. Uděl nám milostivě,
ať se v nebi těšíme z patření z toho, jehož svaté jméno uctíváme na zemi. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin, může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023, Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016, Česká dominikánská provincie