Ne | Po | Út | St | Čt | Pá | So |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
7. listopad 2013, Čtvrtek
3. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 31. týden
Všech svatých Řádu bratří kazatelů, svátek
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl.
večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
starší verze breviáře
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
V. Bože, shlédni a pomoz.
R.
Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.
HYMNUS
Zdravíme, cedry libánské,
vás, jež jste v řádu vyrostly
a nyní luhy nebeské
zaplníte odnožemi.
Trojice svaté sláva teď
vás na věky už objímá
a náruč Matky panenské
s laskavostí vás přijímá.
Andělské sbory písněmi
vás obklopují na věky
a věčné proudy nejčistší
vás neustále svlažují.
Vyrostly jste do věčnosti;
pomozte nám, svým potomkům,
jsme slabí v smutném údolí,
dejte sílu svým výhonkům.
Buď chvála Otci se Synem,
i jejich lásky Plameni,
s nimiž radostně žijete
v světle, jež trvá na věky. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Pán zná cestu spravedlivých, kteří přemítají o jeho zákoně ve dne v noci.
Přistoupili jste k hoře Siónu a k městu živého Boha. (Srov. Žid 12, 22)
1 Kdo, Pane, smí v tvém stánku dlít, *
přebývat na tvé svaté hoře?
2 Kdo životem jde bez poskvrn, *
je řádný, upřímného srdce,
3 kdo neukřivdí jazykem, †
bližnímu svému neuškodí, *
souseda svého nehanobí, –
4 kdo bohaprázdným pohrdá, *
zato si váží bohabojných,
5 kdo, i když ztrácí, drží slib: *
svých peněz neužívá k lichvě
a proti zájmům nevinného †
ničím se nedá podplatit. *
Kdo žije tak, je provždy pevný.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Pán zná cestu spravedlivých, kteří přemítají o jeho zákoně ve dne v noci.
Ant. 2 Podivuhodné je tvé jméno, Pane, protože jsi ověnčil slávou a ctí své svaté a učinil jsi je vládci nad dílem svých rukou.
O vzkříšení Páně a obrácení pohanů. (Hésychios)
I
1 Jásejte Bohu všechny země, *
2 zpívejte k slávě jeho jména!
3 Řekněte Bohu: „Jaký jsi mocný, †
skutky tvé moci tak podivuhodné, *
že se i nepřítel poklonit musí!
4 Celý svět ať se ti koří a zpívá, *
ať zpívá k poctě tvého jména!“ –
5 Pojďte a vizte Boží skutky! *
Úžasné je, co lidem činí.
6 Proměnil moře v suchou zemi, †
potom i řeku přešli pěšky. *
On je nám zdrojem radování!
7 On vládne navěky svou mocí, †
národy sleduje svým zrakem, *
zpupní se neodváží vzepřít. –
8 Národy, chvalte našeho Boha *
a všude šiřte jeho chválu!
9 On naší duši daroval život, *
našim nohám klopýtnout nedal. –
10 Zajisté jsi nás, Bože, i zkoušel, *
v plameni tříbil jako stříbro.
11 Dopustils, že jsme v soužení vešli, *
na bedra vložils nám těžké břímě.
12 Nechals lidi nám přes hlavu cválat, †
prošli jsme ohněm, prošli vodou: *
vyvedls nás však do volnosti!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Podivuhodné je tvé jméno, Pane, protože jsi ověnčil slávou a ctí své svaté a učinil jsi je vládci nad dílem svých rukou.
Ant. 3 Pán ukázal svým svatým stezku života, naplnil je radostí, když spatřili jeho tvář.
13 S obětním darem jdu do tvého domu, *
abych ti splnil dané sliby,
14 tak jak mi v nouzi vyšly ze rtů, *
jak ti je přednesla má ústa.
15 Tučnou zvěř nesu ti k zápalné žertvě, †
z beranů obětní dým ať stoupá, *
býčky a kozly ti obětuji. –
16 Pojďte a poslyšte, bohabojní, *
povím, co Bůh mi dobrého činí.
17 Ještě jsem k němu křičel v tísni, *
a již můj jazyk mu chvalozpěv chystal.
18 Kdybych byl v srdci smýšlel špatně, *
Bůh by mě jistě nevyslyšel.
19 Avšak Bůh moje modlitby slyšel, *
mému volání popřál sluchu. –
20 Pánu buď za to dík a chvála, †
že moji modlitbu neodmítl, *
a svou lásku mi neodepřel.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Pán ukázal svým svatým stezku života, naplnil je radostí, když spatřili jeho tvář.
V.
Vzhlédněte k Pánu, ať se rozveselíte.
O.
A vaše tvář se nebude zardívat hanbou.
PRVNÍ ČTENÍ
Z listu svatého apoštola Pavla Římanům
Bratři, 18jsem přesvědčen, že utrpení tohoto času se nedají srovnat s budoucí slávou, která se zjeví na nás.
19Celé tvorstvo nedočkavě čeká, až se Boží synové zjeví ve slávě. 20Vždyť
tvorstvo bylo podrobeno nicotnosti, ale ne z vlastní vůle, nýbrž kvůli tomu, který ho podrobil. Zůstala však tvorstvu naděje,
21že i ono bude vysvobozeno z poroby porušení
a dosáhne svobody ve slávě Božích dětí. 22Víme přece, že celé tvorstvo zároveň
sténá a spolu trpí až doposud. 23A není samo. I my, ačkoliv už máme první dary Ducha,
i my sami uvnitř naříkáme a očekáváme své přijetí za syny, vykoupení našeho těla.
24Naše spása je zatím pouze předmětem naděje. Je-li však
předmět naděje vidět, není to už naděje. Co už někdo vidí, jak by v to mohl doufat? 25Ale doufáme-li v něco, co ještě
nevidíme, čekáme na to s vytrvalostí.
26Právě tak i Duch nám přichází na pomoc v naší slabosti. Vždyť ani nevíme, oč se máme vlastně modlit.
A tu sám Duch se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit, 27a Bůh, který zkoumá srdce, ví, co Duch žádá,
a že jeho přímluva za křesťany je ve shodě s Boží vůlí.
28Víme, že těm, kteří milují Boha, všechno napomáhá k dobrému, těm, kdo jsou z Boží vůle povoláni.
29Neboť ty, které si napřed vyhlédl, ty také předurčil, aby byli ve shodě s obrazem jeho Syna, aby tak on
byl první z mnoha bratří. 30A ty, které předurčil, také povolal, a ty, které povolal, také ospravedlnil,
a ty, které ospravedlnil, také uvedl do slávy.
RESPONSORIUM
DRUHÉ ČTENÍ
Jedno z těchto čtyř:
Z okružního listu blahoslaveného Jordána Saského
Nejdražším synům v Kristu Ježíši, všem bratřím lombardské provincie, bratr Jordán, jejich neužitečný služebník, pozdrav a horlivost ducha.
Protože se k vám nemohu dostavit osobně, jak bych chtěl, nutká mě láska a užitečnost k tomu radí, abych vás navštívil alespoň písemně,
když se k tomu naskýtá příležitost.
V době našeho pozemského putování je totiž lidské srdce zvrácené, je náchylné k špatnostem a je liknavé a mdlé, pokud jde o ctnosti.
Proto potřebujeme povzbuzení, aby bratr pomáhal bratru a aby horlivá nadpřirozená láska rozněcovala vroucnost ducha, kterou pohlcuje vlastní
nedbalost a vlažnost každodenního života.
Proto vás, moji milovaní synové, ze všech sil prosím a napomínám a zapřísahám vás skrze toho, který vás vykoupil svou úctyhodnou Krví a svou
slitovnou smrtí vám vrátil život:
Nezapomínejte na svou profesi a na své předsevzetí,
ale pamatujte na dávné stezky, kterými spěchali naši předchůdci jako mocný vichr na místo odpočinku. Dokud žili, horlivě se snažili
o duchovní dary, nezakládali si na sobě, pohrdali světem, toužili po království, byli stateční a trpěliví, dobrovolně zachovávali chudobu,
byli horliví v lásce.
Za jednoho z nich pokládáme našeho ctihodného Otce svaté paměti Dominika. I když žil s námi v těle, žil duchem, a žádostem těla nejen nehověl,
ale potlačoval je. Ve stravě, v oděvu i v chování dával najevo opravdovou chudobu.
Nepřetržitě se modlil, vynikal soucitem, proléval slzy za své děti, to jest horlil o spásu duší.
V obtížích se nechoval změkčile, v protivenstvích byl bezstarostný.
Jak byl mezi námi veliký, o tom mluvily jeho skutky, svědčily o tom jeho
mocné činy a zázraky. Jaký zůstává i nyní u Boha, je v těchto posledních dnech, kdy jsme přenesli jeho posvátné tělo z dřívější hrobky
na čestné místo, zjevné ze znamení a je to dokázáno mocnými divy.
Za tohoto světce zaslouží chválu náš Vykupitel, Boží Syn Ježíš Kristus. On si zvolil takového služebníka a dal nám ho za otce,
aby nás jeho řeholní zřízení vychovávalo a příklad jeho zářivé svatosti aby nás rozněcoval.
Z Božího milosrdenství vidím mezi vámi některé, z kterých mám radost a děkuji za ně Bohu. Tito se snaží o duchovní krásu a řídí se svědomím,
usilují o dokonalost a pilně kážou, horlivě studují, se zanícením se modlí a rozjímají a stále mají na očích Pána
1
jako Odplatitele a Soudce jejich duší.
Vy, kteří jste takoví, nejmilejší, jásejte a snažte se, abyste překypovali ještě větší hojností. Vy pak, kteří takoví ještě nejste, přičiňte se a
vynaložte svůj um, abyste rostli ke spáse v tom, který vás povolal k zdokonalení a ne k zvlažnění, k milosti,
ve které stojíte. Je to náš dobrý
a slitovný Spasitel, Boží Syn, Ježíš Kristus. Jemu buď čest a vláda nyní a na věčné věky. Amen.
1 srov Žl 16 (17), 8
RESPONSORIUM
Nebo:
Z listu blahoslaveného papeže Benedikta XI. bratřím Kazatelského řádu shromážděným na generální kapitule v Toulouse
Stvořitelova nevýslovná prozřetelnost pro pozvednutí slávy svého jména a pro spásu věřících
vyvedla v posledních dnech z utěšené zahrady přesvaté Církve uprostřed ušlechtilých a plodných sazenic
přeslavný řád Kazatelů jako strom života, který díky hojné rose nebeského požehnání již od
svých chvályhodných počátků postupně mohutněl, působením božské milosti vyrostl do výšky a široce
rozprostřel své větve, aby svou vznešeností dosáhl nebes a své šlechetné výhonky rozšířil až do nejzazších
končin země.
[Těmito vzácnými výhonky štěpenými k pravému vinnému kmeni – Kristu se rozumí bratři řádu
svatého Dominika. Očistili se od světské marnivosti, odřekli se břemen bohatství, s prospěchem zapřeli
samy sebe, přijali chudobu a zavázali se k řeholnímu způsobu života, na hostinu v nebeském království
přinesli líbezné květy a lahodné plody cti a důstojnosti.
To jsou ti vyvolení služebníci Krista zářící pozoruhodnou zbožností, proslavení ctnostným životem,
na kterých je možné poznat, že je Boží moudrost ustanovila světlem národů. Byli jako zářivé hvězdy
na obloze Církve a jako planoucí svítilny v domě Božím osvětlujíce každého svědectvím evangelia
a ukazujíce duchovními paprsky všem smrtelníkům cestu života.
To jsou ti výteční bojovníci, kteří porážejí nepřátele duší a odpůrce svaté Církve pomocí štítu víry,
mečem Ducha a zbraní spravedlnosti. Vynakládají námahu proto, aby všichni katolíci rostli ve ctnostech,
aby se hříšníkům otevírala cesta spásy a aby šílenství bludařské zvrácenosti bylo vymýceno.]
Proto, moji milovaní, uvažte a bedlivě zkoumejte pevné základy zmíněného řádu, význačné vůdce,
neohrožené vojáky, neporazitelné bojovníky, z nichž někteří již dosáhli nebeské vlasti, byli slavnostně
zapsáni do počtu svatých, stali se účastníky nebeské hostiny a přebývají v bezpečí věčné vlasti. Vy však
musíte být ne pouze nějaká pláňata těchto velikánů, ale právoplatní synové a věrní napodobitelé, musíte
neúnavně kráčet v bezpečných šlépějích těch, kteří vám zanechali příklady života tak zářivého, zbožného
a spořádaného. Řád ozdobený vlastní dokonalou krásou, obohacený milostí Stolce božského a apoštolského,
poctěný dary a obdařený privilegii musíte uchovat naprosto nedotčený jakoukoli poskvrnou.
Je pravda, že lidské smysly jsou již od mladosti náchylné ke zlu a nezkrocené tělo snadno sklouzne
k pochybení, vy se však s nejvyšší pečlivostí snažte, aby ve vás panovala horlivost pro náboženství, zápal
pro spravedlnost, správnost úsudku a v potírání neřestí ať vládne disciplína nápravy.
Ve vašich mravech ať září vzácná pokora, ať vzkvétá oddaná zbožnost, svatá poslušnost ať dojde
obliby a vytrvá pravá trpělivost. Ve všech záměrech buďte jednomyslní, svorní v lásce, klidní v pokoji
Kristově, spořádaní před Bohem a lidmi ve všem, co vyžaduje řeholní důstojnost, abyste byli v bezpečí
také před duchovními útoky a nepodlehli pro svoji zahálčivost svodům úlisného nepřítele.
Pokud se týká studia posvátné nauky, skrze něž získáváte velké zásluhy a čest, buďte stále bdělí,
často kažte a zpovídejte, k tomu jste totiž zvláštním způsobem pověřeni; věnujte se tomu ochotně a pečlivě.
Takto naplňte svůj život již uvedenou činností a dalšími důstojnými a dovolenými zájmy, protože
věci nedovolené u vás nesmějí mít místo. Pevně zakotvěte v Původci spásy, naděje a vaší útěchy.
Dále prokazujte hodnostářům Církve takovou úctu a čest, abyste mohli právem dosáhnout jejich shovívavosti
a přízně.
Tak totiž budete moci svými životními zásluhami prospívat také ostatním svým příkladem. Když
takto s námahou zasejete zrno, do nebeské sýpky přinesete s radostí slavné snopy, získáte tak sobě
i svým bližním trvalou slávu věčné blaženosti, jak se to sluší na vaši svatost.
RESPONSORIUM
Nebo:
Z pamětního spisu bratra Jindřicha Dominika Lacordaira napsané u příležitosti obnovení Kazatelského řádu ve Francii
Ve XIII. století měli všichni lidé skálopevnou víru. Církev totiž dosud řídila občanskou společnost, s kterou se sdružila. Avšak mentalita
evropských národů, pozvolna zpracovaná věky a křesťanstvím, blížila se ke kritickému okamžiku svého dospívání. Co viděl papež Inocenc III.
ve snu, totiž hroutící se Církev, vyjevil svatý Dominik celému světu. Třebaže byla Církev pokládána všemi za královnu a učitelku,
přesto Dominik prohlásil, že může být zachráněna pouze tím, jestliže bude obnoveno prvotní apoštolské
kázání. Žáci svatého Dominika ho následovali jako kdysi Petra Poustevníka. A tak jako mnozí vzali
na sebe kříž, tak se také mnozí stali kazateli.
Všechna evropská učiliště přispěla svým dílem a dala mu mistry a žáky. Bratr Jordán Saský, druhý magistr řádu, sám přijal do řádu víc než 1000
bratří. Svatý Dominik, ačkoli měl před Honoriovou bulou jenom 16 spolupracovníků, z toho 8 Francouzů, 7 Španělů a jednoho Brita,zřídil
v pěti letech šedesát klášterů, plných vybraných mužů a zdatných mladíků.
V době, kdy Církev byla bohatá, toužili všichni bratři po příkladu Mistra být chudí, a to tak chudí, že žebrali. V době, kdy Církev vládla, chtěli
všichni po vzoru Otce nabývat autority bez jakéhokoli násilí, jen svobodným souhlasem myslí, získaných jejich ctnostmi. Neříkali jako
bludaři: "Církev musí být oloupena." Ale sami na sobě ji olupovali, aby ji ukázali obnaženou v prvotní chudobě.
Milovali Boha, opravdově ho milovali, nade všechno ho milovali. A bližního milovali jako sebe, a víc než sebe. Přijali
totiž do srdce onu ránu, která všechny svaté vede k tomu, aby mluvili.
Kromě této zásluhy horlivého ducha, bez které nikdy nebyl žádný kazatel, měli bratři kazatelé velkou
schopnost rozlišování, jaký způsob kázání se hodí v dané době.
Výslovně jmenuji některé z těch, kteří nikdy neupadnou v zapomenutí. Mezi nimi je ve XIII. století svatý Hyacint, apoštol severního kraje,
jehož cestu můžeme sledovat podle klášterů, které tu a tam zakládal.
Svatý Petr Veronský, který byl po dlouhém apoštolském životě proboden kopím zákeřníků a napsal do písku krví svých ran první slova apoštolského
vyznání: "Věřím v Boha".
Ve XIV. století Jindřich Suso, milý švábský mládenec, který kázal s takovým úspěchem, že nepřátelé vypsali cenu na jeho život.
V téže době bratr Jan Tauler měl věhlas v Kolíně nad Rýnem a v celém Německu.
Připojuji blaženého Vincence Ferrerského, který v XV. století evangelizoval Francouze, Italy, Němce, Brity, Skoty a Iry. A Jeronýma Savonarolu.
Ten byl zaživa upálen uprostřed lidu, který zapomněl na jeho dobrodiní. Byla to zbytečná krutost, protože ctnost a sláva byly silnější
než plamen hranice. Papež Pavel III. prohlásil, že bude považovat za podezřelého z bludařství každého, kdo obviní Savonarolu.
Tomáše Akvinského, který se záhy stal nejslavnějším učitelem katolické Církve; Fra Angelica, o kterém řekl Michelangelo, že Nikdo nemůže namalovat
takové tváře, neviděl-li je napřed v nebi. Bartoloměje Las Casasa další.
Ať opatrují ona ctihodná jména ti, kdo je znají a vzývají. Zakončeme tento nástin nesmírného řádu tím, že shrnem chvály, které zpíval ve XIV.
století jeden z největších křesťanských básníků, velmi slavný pěvec "Božské komedie":
Nazván byl Dominikem, já však tady
rolníkem zvu ho, jejž si vybral Kristus,
by pomáhal mu pěstovati sady...
Pak s naukou a vůlí dohromady
on v apoštolském úřadě se vydal
jak bystřina, již ženou prudké spády...
Pak vznikly z něho rozmanité struhy,
jimiž se svlažují a svěží stvoly,
hojněji rodí katolické luhy.1
1 Dante Alighieri, Božská komedie, Ráj, zpěv 12
RESPONSORIUM
Nebo:
Z traktátu „O mystickém pokroku“ bratra Jana Arintera
Mystický pokrok je jediný a vskutku celkový pokrok. Přirozenost skutečně jenom v něm dosahuje
plnosti své dokonalosti, jakmile jí pronikne božská zář. Je to neustálý proud života a síly, a protože proniká
vším podle určité míry, můžeme v něm nalézt vzor pro to, abychom dosáhli stavu zralého muže.
Ačkoli všechny údy Církve mají jednotlivě prospívat v životě, tedy ve ctnosti a svatosti, bezesporu se
někteří domnívají, že Církev v tomto ohledu nemůže růst ve svatosti a ani se mysticky rozvíjet, neboť je
již od počátku svatá. Není rovněž možné zastávat názor, že Církev již nemůže zplodit větší světce a obdržet
četnější charismata, než jaké dosud obdržela. Přece však jestliže roste v jednotě a všeobecnosti,
i když byla vždycky jedna a všeobecná, nepochybně musí růst alespoň duchovně jako celek, protože je
potřeba ji stále více a více budovat.
Toto budování se uskutečňuje především v lásce, následně pak ve svatosti a spravedlnosti. Vpravdě
nejlepším křesťanským obrazem a podobou dokonalosti bez jakéhokoli ohraničení je pravé zbožštění
čili nejužší sjednocení a připodobnění s Bohem. Musíme se tedy nějakým způsobem snažit o ztotožnění
s jeho nekonečnou svatostí a souznít s jeho Duchem, tak aby se nás jeho posvěcující Duch plně
zmocnil a hluboce nás připodobnil Otcovu Slovu, které se stalo člověkem.
Pro větší hojnost údů, které takto činí a které se tímto způsobem skutečně posvěcují, celkový
život jak se patří vzkvétá a tím i sama pravá svatost celého mystického těla. Když tedy přetrvává tento
růst, čím dál víc se uskutečňuje dokonalost svatých v díle jejich služby a na tomto stromě života rostou
a dozrávají čerstvé a sladké plody svatosti. Proto je možné tvrdit, že se v každém novém svatém zjevuje
nový způsob svatosti a zároveň, když jsou ve všem spojeni vjedno, se den ze dne v nich naplňuje zjevení
pokladů ctnosti a života obsažených v Kristu. Takže svátek všech svatých je velmi slavný právě
proto, že se v něm Ježíšův skrytý život stává zjevným navenek. Skvělost dokonalosti všech svatých
není nic jiného než přebytek téhož Ducha, který je v nich vylit.
Z toho je tedy zřejmé, jak celý organismus Církve prospívá ve všech ohledech v tom, který je hlava,
tedy v Kristu. Proto nelze tvrdit, že se nikdy nemohou vyskytnout větší světci než ti na počátku,
ani něco, co by se nemohlo přirovnat ke Kristu, blahoslavené Panně, apoštolům či prvním učedníkům,
s úmyslem dokazovat, že církev ve svatosti neroste a ani se mysticky nerozvíjí. To by znamenalo
zúžit samotné zářivé mystické tělo Církve pouze na počáteční či zárodečné údy, tělo, které je dospělé,
zdravé a silné v mnohých svých orgánech, ve své rozmanitosti a kráse svých činností.
Kristus, jediný zakladatel Církve, je její hlavou, on ji řídí, spravuje a zachovává v jednotě, rozdává
síly a milosti a bdí nad jejím pokrokem. On svým vlastním Duchem toto tělo oživuje a povzbuzuje,
aby rostlo do plnosti. Pán s námi zůstává dnes, jako s námi byl včera a setrvá vždycky podle přislíbení:
Já jsem s vámi po všechny dny až do skonání věku.1 On sám dodává pevnost přepevnému základu apoštolů,
kteří přece netvoří celou věž či dům Páně ani veškerý základ. Je totiž potřebné k nim připočítávat
i nové apoštoly a proroky v Duchu, kteří spolu s nimi vytvářejí pro Církev základ na úhelném kameni.
Dokud je to možné, Církev opravdu neustále roste a prospívá ve svatosti a spravedlnosti před tváří
Boží po všechny dny.2 On sám vede naše kroky na stezky pokoje,3 tedy svatosti a dokonalosti. Na
těchto stezkách nemáme žádné jiné pravidlo ani světlo ani oporu než samotného božského Učitele,
který je cesta, pravda a život.4 Naše kroky nemají jiný, předem určený cíl než samotnou dokonalost
nebeského Otce. Ta je vtělená ve vzoru toho, který je odlesk jeho slávy a podoba jeho podstaty,5 jehož
slávu jsme viděli. Slávu pravého jednorozeného Syna, plného milosti a pravdy, z jehož plnosti jsme
všichni přijali,6 a to až do chvíle, kdy se dovrší dokonalost svatých ve skutcích jejich služby a celé tělo
spojené a vystavěné do úplnosti se upevní v lásce.
1 Mt 28, 20
2 Lk 1, 75 (lat.)
3 Lk 1, 79
4 Jan 14, 6.3
5 Žid 1, 3
6 Jan 1, 14.16
RESPONSORIUM
Bože, tebe chválíme. *
Tebe, Pane, velebíme.
Tebe, věčný Otče, *
celá země uctívá.
Tobě všichni andělé, *
tobě všechny moci nebeské,
tobě cherubové, tobě serafové *
bez ustání provolávají:
Svatý, * svatý, * svatý *
Pán, Bůh zástupů!
Plná jsou nebesa i země *
tvé vznešené slávy.
Tebe oslavuje *
skvělý sbor apoštolů,
tebe oslavuje *
velký počet proroků,
tebe oslavují *
bělostné šiky mučedníků;
tebe oslavuje *
Církev po širém světě:
tebe, Otce, *
neskonale velebného,
tvého milovaného, *
pravého a jediného Syna,
stejně jako Ducha Svatého, *
Utěšitele.
Ty jsi Král slávy, *
Kriste!
Ty jsi Otcův *
věčný Syn.
Abys vysvobodil člověka, přijals jeho tělo *
a neváhal ses narodit z Panny.
Ty jsi zvítězil nad smrtí *
a otevřel věřícím království nebes.
Sedíš po pravici Boží *
ve slávě Otce.
Věříme, že přijdeš *
jako soudce.
Proto tě prosíme, pomoz svým služebníkům; *
vždyť jsi je vykoupil předrahou krví!
Dej, abychom byli uvedeni k tvým svatým *
do věčné slávy.
* Zachraň, Pane, svůj lid *
a žehnej svému dědictví.
Kraluj mu *
a vyvyš jej na věky.
Každého dne *
dobrořečíme tobě
a chválíme tvé jméno na věky, *
až na věky věků.
Rač nás, Pane, tohoto dne, *
chránit před hříchem.
Smiluj se nad námi, Pane,*
smiluj se nad námi.
Sešli nám, Pane, své milosrdenství, *
jak v tebe doufáme.
V tebe, Pane, doufám, *
nebudu zahanben na věky.
* Poslední část (prosby) se může vynechat.
PSALMODIE
Ant. 1 To je rod těch, kdo hledají Pána, hledají tvář Boha Jákobova.
Hledá Boha, kdo odkládá skutky temnoty.
2 Pane, můj Bože, tebe jen hledám, *
po tobě žízní celá má duše,
po tobě umdlévá touhou mé tělo, *
tak jako vyprahlá žíznivá země.
3 Tolik tě toužím ve svatyni spatřit, *
abych moh' vidět tvou moc a tvou slávu!
4 Vždyť tvá milost je lepší než život, *
proto mé rty ti zpívají chválu. –
5 Tak tě chci velebit, co živ budu, *
ve jménu tvém jenom ruce spínat.
6 Duše má bude jak morkem se sytit, *
jásavě budou tě chválit má ústa.
7 Když v lůžku za noci na tebe myslím, *
rozjímám o tobě za nočních bdění,
8 neboť ty stal ses mi pomocníkem, *
v stínu tvých křídel radostně plesám. –
9 Přilnul jsem k tobě celou svou duší, *
ty mě svou pravicí podpíráš mocně.
10 [Kdo však mi bez příčin záhubu strojí,*
ti se propadnou do hlubin země,
11 ti budou vydáni napospas meči,*
ti se kořistí šakalů stanou.
12 Král pak se bude radovat v Bohu, +
oslaven bude, kdo přísahal na něj,*
protože lhářům se zacpou ústa.]
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 To je rod těch, kdo hledají Pána, hledají tvář Boha Jákobova.
Ant. 2 V nebi se radují duše svatých, kteří kráčeli v Kristových stopách. Z lásky k němu prolili krev, proto vládnou s Kristem navěky.
57 Velebte Pána, vy díla Páně, *
věčně ho chvalte a oslavujte!
58 Velebte Pána, andělé Páně, *
59 nebesa nebes, velebte Pána! –
60 Velebte Pána, nebeské vody, *
61 mocnosti všechny, velebte Pána!
62 Velebte Pána, měsíci, slunce, *
63 vy hvězdy na nebi, velebte Pána! –
64 Velebte Pána, vy deště a rosy, *
65 bouře a vichry, velebte Pána!
66 Velebte Pána, ohni a žáre, *
67 mrazy a vedra, velebte Pána! –
68 Velebte Pána, lijáky, sněhy, *
69 ledy a zimy, velebte Pána!
70 Velebte Pána, sněhy a jíní, *
71 vy dny a noci, velebte Pána! –
72 Velebte Pána, světlo i temno, *
73 blesky a mraky, velebte Pána!
74 Okrsku zemský, zvelebuj Pána, *
věčně jej chval a oslavuj jej! –
75 Velebte Pána, vy hory a vrchy, *
76 všechno, co na zemi pučí, chval Pána!
77 Velebte Pána, prameny vody, *
78 moře a řeky, velebte Pána! –
79 Velebte Pána, zvířata moří, †
jakož i vše, co se ve vodách hýbe, *
80 nebeští ptáci, velebte Pána!
81 Pána chval, zvěři divá i krotká, *
82 rody všech lidí, velebte Pána! –
83 Izrael ať vždy jen velebí Pána: *
věčně ho chvalte a oslavujte!
84 Velebte Pána, vy kněží Páně, *
85 sluhové Boží, velebte Pána! –
86 Chvalte jej, věrní, duší i duchem, *
87 zbožní a pokorní srdcem, ho chvalte!
88 Velebte Pána, Ananiáši, Azariáši a Misaeli, *
věčně ho chvalte a oslavujte! –
Otce i Syna i svatého Ducha *
velebme věčně a oslavujme.
56 Pane, tys veleben na klenbě nebes, *
na věky chválen a oslavován.
(Na konci tohoto kantika se nepřipojuje zakončení Sláva Otci.)
Ant. 2 V nebi se radují duše svatých, kteří kráčeli v Kristových stopách. Z lásky k němu prolili krev, proto vládnou s Kristem navěky.
Ant. 3 V Hospodinově obci stále zvučně znějí zpěvy svatých: andělé a archandělé tam pějí hymny před Božím trůnem, aleluja.
Synové Církve, synové nového lidu, ať jásají nad Kristem, svým králem. (Hesychios)
1 Zazpívejte Pánu novou píseň, *
ať zní jeho chvála v obci zbožných!
2 Izrael ať raduje se z Tvůrce, *
děti Siónu ať Krále chválí!
3 Slaví jeho jméno v chorovodech, *
na bubny a citery mu hrají!
4 Pán v svém lidu našel zalíbení, *
vítězstvím on věnčí ponížené.
5 Ať se věrní mocně zaradují, *
ať i na svých ložích zaplesají! –
6 V hrdle svém ať Boží chválu mají, *
v ruce jílec dvousečného meče,
7 aby mohli pohanům se pomstít, *
aby vyřkli tresty nad národy,
8 uvázali v pouta jejich krále, *
do okovů jejich přední muže,
9 naplnili na nich psané právo. *
To je oslavou všech jeho zbožných.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 V Hospodinově obci stále zvučně znějí zpěvy svatých: andělé a archandělé tam pějí hymny před Božím trůnem, aleluja.
KRÁTKÉ ČTENÍ
KRÁTKÉ RESPONSORIUM
V. Svatí a spravedliví, * radujte se v Pánu.
R. Svatí a spravedliví, * radujte se v Pánu.
V. Bůh si vás vyvolil za své dědictví.
R. Radujte se v Pánu.
V. Sláva Otci i Synu * i Duchu Svatému.
R. Svatí a spravedliví, * radujte se v Pánu.
ZACHARIÁŠOVO KANTIKUM
Ant. k Zachariášovu kantiku Požehnaný Bůh, který nás vyvolil, abychom byli před ním svatí a neposkvrnění v lásce.
Nebo:
Pán, Bůh Izraele, nabídl nám spásu v domě Dominika,
svého služebníka, abychom mu zbožně a spravedlivě sloužili po všechny dny svého života.
Požehnaný buď Pán, Bůh Izraele, *
protože navštívil a vykoupil svůj lid.
A vzbudil nám mocného spasitele *
z rodu Davida, svého služebníka.
Jak slíbil od pradávna *
ústy svých svatých proroků:
že nás zachrání od našich nepřátel *
a z rukou všech, kteří nás nenávidí.
Slitoval se nad našimi otci *
a rozpomenul se na svou svatou smlouvu:
na přísahu, kterou se zavázal našemu otci Abrahámovi, *
že nám dá,
abychom mu beze strachu *
a vysvobozeni z rukou nepřátel
zbožně a spravedlivě sloužili *
po všechny dny svého života.
A ty, synu, budeš prorokem Nejvyššího, *
neboť půjdeš před Pánem, abys mu připravil cestu
a dal jeho lidu poznat spásu *
v odpuštění hříchů
pro slitování a milosrdenství našeho Boha, *
kterým nás navštívil Vycházející z výsosti,
aby se zjevil těm, kdo jsou ve tmě a v stínu smrti, *
a uvedl naše kroky na cestu pokoje.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. k Zachariášovu kantiku Požehnaný Bůh, který nás vyvolil, abychom byli před ním svatí a neposkvrnění v lásce.
Nebo:
Pán, Bůh Izraele, nabídl nám spásu v domě Dominika,
svého služebníka, abychom mu zbožně a spravedlivě sloužili po všechny dny svého života.
PROSBY
Vzdávejme chvály Bohu Otci, že nás povolal k účasti se svatými ve světle:
PANE, TY JEDINÝ JSI SVATÝ.
Bože, Slunce spravedlnosti, svatý Otec Dominik žil ve tvé záři na zemi a nyní se skvěje v nebi,
— spolu s ním ti radostně děkujeme.
Tys pramen veškeré svatosti a v našich bratřích a sestrách jsi vzbudil vynikající lásku k pravdě,
podobnost s Kristem ukřižovaným a žízeň po spáse duší,
— vzdáváme ti díky, že jsi nám vnukl předsevzetí je následovat.
Na slavných bratřích a sestrách ukazuješ svou znamenitou moudrost a vůli spasit všechny lidi,
— když je uctíváme, jsme jim už blíž a s nimi ti zpíváme chvály.
Dobrotivě pohleď na naše bratry a sestry, které jsi učinil svými svědky ve světě,
— děkujeme ti za jejich statečnost a stálost.
Za všechny bratry a sestry, které jsi zasvětil hlásání tvého přicházejícího království,
— oslavujeme tě, Pane.
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům,
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Otče náš...
MODLITBA
Bože, tys vzor veškeré dokonalosti a svou Církev stále zdobíš rozmanitými dary svatosti, které slouží k budování Kristova těla. Prosíme tě,
dej, ať jdeme v obdivuhodných šlépějích světců naší rodiny a jednou se těšíme i z jejich věčného
společenství. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Pokud předsedá kněz nebo jáhen, rozpustí lid takto:
Pán s vámi.
R. I s tebou.
Požehnej vás všemohoucí Bůh,
Otec i Syn i Duch Svatý.
R. Amen.
Může použít i
jinou formuli požehnání z misálu.
Pokud má lid odejít,
řekne:
Jděte ve jménu Páně.
R. Bohu díky.
Pokud nepředsedá kněz nebo jáhen a při recitovaní jednotlivce se modlitba zakončí takto:
Pán nám žehnej,
ode všeho zlého nás ochraňuj
a doveď nás do života věčného.
R. Amen.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023, Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016, Česká dominikánská provincie