| Ne | Po | Út | St | Čt | Pá | So | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
| 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 
| 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 
| 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 
| 28 | 29 | |||||
12. únor 2016, Pátek
   
4. týden žaltáře
   
Pátek po Popeleční středě
Pro OP: Bl. Reginalda z Orléansu, kněze, pro připomínku
   invitatorium
   
modlitba se čtením
   
ranní chvály  - komb.
   
tercie  - dopl.
   
sexta  - dopl.
   
nona  - dopl. 
večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
    
    
vygenerování modliteb
    
    
uspořádání liturgie hodin
	  
modlitby za zemřelé
	  
posvěcení chrámu
	  
latinská verze
	  
starší verze breviáře
	  
	  
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
V. 
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen.
 
HYMNUS
Už nadešel čas milosti
nám udělený z výsosti,
jenž lékem střídmosti má z běd
vytrhnout malátný náš svět.
Den naší spásy přichází
s jasem, jenž z Krista vychází,
když srdce hříchem zraněné
postem se k Bohu pozvedne.
Dej, Bože, ať půst držíme
a myslí, tělem střídmí jsme,
než projdem žitím pozemským
k velikonocům nebeským.
Ať v pokoře tě vesmír ctí,
jediný Bože v Trojici,
též my tě omilostněni
novými ctíme písněmi. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 K boji povstávají králové, smlouvají se vládci proti Pánu, proti jeho Pomazanému.
Tyto věci se staly nám pro výstrahu. (1 Kor 10, 6)
I
1 Poslyš, můj lide, mé naučení, *
      slovům mých úst nyní nastav uši!
2 K moudrému výroku otevřu rty, *
      vyložím tajemství z dávného času. –
3 To, co jsme slyšeli, poznali my, *
      co nám už otcové vyprávěli,
4 nemáme před dětmi zamlčet, *
      nýbrž dát vědět i příštímu rodu:
   Pánovu slávu a jeho moc, *
      podivuhodné skutky, jež konal. –
5 S Jákobem příkaz ujednal, *
      stanovil zákon v Izraeli,
   našim otcům pak poručil, *
      aby tak hlásali dál svým dětem,
9 ať o tom všechno potomstvo zví, †
      všechny děti, co teprv se zrodí; *
      ty pak svým dětem zas povědí dále:
7 vždy aby v Pána doufali, †
      na divy Boží nezapomněli *
      a jeho příkazy zachovávali,
8 ať nejsou jak jejich otcové, *
      vzpurné a zaryté pokolení,
   rod, který nestálé srdce měl *
      a který duchem se nedržel Boha.
9 Efraimovci, ač třímali luk, *
       na útěk dali se, když došlo k bitvě. –
10 Úmluva s Bohem jim nebyla nic, *
       odmítli žít podle zákona Páně.
11 Zapomněli, co činil Bůh, *
       jaké jim dopřál zázraky spatřit.
12 Před jejich otci způsobil div *
       v egyptské zemi, v tanejských pláních.
13 Rozdělil moře a vedl je jím, *
       vody postavil jako hráze.
14 Ve dne je provázel oblakem, *
       po celou noc pak ohnivým světlem.
15 Na poušti skálu rozrazil, *
       z ní je napojil pramenem hojným.
16 Potoky vyvedl ze skály, *
       voda se hrnula v celých řekách.
Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen. 
Ant. 1 K boji povstávají králové, smlouvají se vládci proti Pánu, proti jeho Pomazanému.
Ant. 2 Rozdělují si moje šaty, metají kostky o můj oděv.
17 Proti Bohu však hřešili dál, *
       v poušti se vzepřeli Nejvyššímu.
18 Zachtělo se jim po chuti jíst, *
       Boha tak v srdci pokoušeli.
19 Hněvali Boha a ptali se tak: *
       „Dokáže Bůh i v poušti nám prostřít?
20 Udeřil sice do skály, *
       že tryskla voda a potoky tekly;
    umí však opatřit pro nás i chléb, *
       dá svému lidu najíst se masa?“
21 To když Bůh slyšel, pojal ho hněv; †
       na Jákobovce zasršel ohněm, *
       zaplanul nevolí k Izraeli,
22 že víry k Bohu nemají dost, *
       že v jeho pomoc nedoufají. –
23 Nicméně přikázal oblakům, *
       otevřel nad nimi nebeské brány,
24 jedlé maně dal na ně dštít *
       a tak jim poskytl obilí z nebe.
25 Chlebem silných živil se lid; *
       seslal jim pokrmu v plné míře.
26 Pak vzbudil nad nimi východní van, *
       mohutně zadul i větrem jižním,
27 a maso pršelo jako prach, *
       ptáků bylo jak mořského písku.
28 Padali doprostřed ležení, *
       kolkolem stanů Izraele.
29 Po čem tak bažili, to jim dal; *
       a oni jedli až do sytosti.
30 Jenže v své chtivosti neměli dost. *
       ještě jim sousta vězela v ústech,
31 když na ně udeřil Boží hněv: †
       smrt nechal mezi předáky řádit, *
       mládež národa porazil k zemi.
Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen. 
Ant. 2 Rozdělují si moje šaty, metají kostky o můj oděv.
Ant. 3 Použili síly ti, kdo mě chtějí zabít.
32 Přesto však hřešili ještě i pak, *
       neměli důvěru k divům Páně.
33 Ukrátil tedy jejich dny *
       a jejich léta záhubou náhlou.
34 Až když je hubil, hledali jej, *
       navraceli se a ptali se po něm.
35 Vzpomněli, že jejich skálou je Pán, *
       zachráncem že je Bůh svrchovaný.
36 Ale to byl jen klam jejich úst, *
       jazykem pouze jej obelhávali,
37 srdcem však nebyli upřímní, *
       v úmluvě dávné mu nebyli věrní.
38 Přes to všechno byl slitovný dál, *
       odpouštěl vinu a nezahubil.
    Častokrát upustil od hněvu, *
       potlačil svoje rozhorlení,
39 pamětliv, že jsou z masa jen, *
       vánek, jenž odvane do nenávratna.
Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen. 
Ant. 3 Použili síly ti, kdo mě chtějí zabít.
V.
Obraťte se k svému Pánu, Bohu.
O.
Je dobrotivý a milosrdný.
PRVNÍ ČTENÍ
Z druhé knihy Mojžíšovy
    
1Jeden muž z kmene Levi si vzal ženu z téhož kmene. 
3Žena počala a porodila syna. Když viděla, jak je hezký, skrývala ho po tři měsíce. 2Poněvadž ho
už dál tajit nemohla, obstarala pro něj papyrusový košík, vymazala asfaltem a smolou, uložila do něho dítě a položila do rákosí na břehu
Nilu. 4Jeho sestra se postavila opodál, aby se dověděla, co se s ním stane.
    
5Faraónova dcera sestoupila, aby se vykoupala v Nilu, zatímco se její služebnice procházely podél Nilu. 
Když uviděla v rákosí košík, poslala svou služku, aby ho vzala. 6Otevřela ho a uviděla dítě, 
a hle – chlapeček pláče. Bylo jí ho líto a řekla: „To je nějaké hebrejské dítě!“ 7Jeho sestra řekla faraónově dceři: 
„Mám jít a zavolat ti kojnou z hebrejských žen, aby dítě pro tebe odkojila?“ 8Faraónova dcera odpověděla: „Jdi!“
    
Děvče šlo a zavolalo matku dítěte. 9Faraónova dcera jí řekla: „Vezmi toto dítě a koj ho pro mě 
a já ti za to zaplatím.“ Žena dítě vzala a kojila ho. Když chlapec dorostl, přivedla ho k faraónově dceři, 
10ta ho přijala za syna a dala mu jméno Mojžíš. Řekla totiž: „Vytáhla jsem ho z vody.“
    
11V té době, když Mojžíš dospěl, vyšel ke svým krajanům; byl svědkem jejich robotování a viděl, 
jak Egypťan bil Hebrejce, jednoho z jeho krajanů. 12Obrátil se na všechny strany, a když nikoho 
neviděl, Egypťana zabil a zahrabal do písku. 13Druhého dne vyšel, a hle – dva hebrejští muži se spolu
rvali. „Proč biješ svého druha?“ zeptal se útočníka. 14Ale ten mu odpověděl: „Kdopak tě ustanovil za našeho náčelníka a soudce? Chceš mě
zabít, jako jsi zabil Egypťana?“ Mojžíš dostal strach a řekl si: „Přece se ta věc rozhlásila!“
    
1Farao se o této záležitosti doslechl a usiloval Mojžíše zabít, ale Mojžíš před faraónem utekl 
a zdržoval se v zemi Midjan; přišel tedy do země Midjan a posadil se u jedné studny. 16Midjanský 
kněz měl sedm dcer. Ty přišly, aby načerpaly vodu a naplnily jí žlaby k napojení stáda svého
otce. 17Přišli však pastýři a odehnali je. Tu Mojžíš vstal, ujal se jich a napojil jejich stádo.
    
18Když dcery přišly k svému otci Reuelovi a on se jich zeptal: „Co se stalo, že dnes přicházíte tak brzo?“, řekly: 
19„Jeden Egypťan nás vysvobodil z rukou pastýřů. Dokonce nám i načerpal vodu a napojil stádo.“ 
20Zeptal se dcer: „Kde je? Proč jste ho tam nechaly? Zavolejte ho,
ať s námi pojí!“
    
21A Mojžíš souhlasil s tím, že u něho zůstane. Reuel dal Mojžíšovi svou dceru Siporu za ženu. 
22Porodila syna a Mojžíš mu dal jméno Geršom,
protože řekl: „Jsem přistěhovalcem v cizí zemi.“
RESPONSORIUM
DRUHÉ ČTENÍ
Z homilie připisované svatému biskupovi Janu Zlatoústému
    
Znamená totiž společenství a jednotu s Bohem. A jako září tělesné oči, hledí-li do světla, tak i duše upřená na Boha září jeho nevýslovným
světlem. Nemluvím ovšem o modlitbě vázané na vnějšek, ale o té, jež vychází ze srdce; jež se neomezuje na určitou dobu nebo hodinu, ale děje
se bez ustání, ve dne v noci.
    
Nestačí se totiž soustředit na Boha pouze tehdy, kdy se oddáváme modlitbě. Také když jsme zaměstnáni jakýmikoli povinnostmi, ať už je to
péče o chudé či jiné starosti anebo užitečné dobročinné dílo, je třeba dát se pronikat touhou po Bohu a myšlenkou na něj. Neboť všechno, co
Boží láska ochutí jako sůl, se pak stane tím nejlahodnějším pokrmem pro Vládce veškerenstva. Věnujeme-li Bohu co nejvíce času, můžeme se neustále
po celý život těšit z užitku, který z toho plyne.
    
Modlitba je světlem duše, je pravým poznáním Boha a prostřednicí mezi Bohem a lidmi. Duše se jí pozvedá až vzhůru do nebes, s nevýslovnou
láskou objímá Pána a jako dítě volající s pláčem po matce touží po nebeském mléku.1 Vyslovuje svá nejvlastnější přání a dostává dary, které
přesahují vše viditelné a přirozené.
    
Modlitba je naším ctihodným prostředníkem u Boha, dodává srdci odvahy, upokojuje duši. Ale mluvím-li o modlitbě, nedomnívej se, že jde o slova.
Modlitba je touha po Bohu, je to nevýslovná láska, která nepochází z lidí, ale má původ v božské milosti. Apoštol o ní říká: Vždyť ani nevíme,
oč se máme vlastně modlit. A tu sám Duch se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit.2 
    
Daruje-li Pán někomu takovouto modlitbu, je to
bohatství, o něž jej nikdo nemůže připravit; nebeský pokrm, který sytí duši. Okusil-li jej kdo, navždycky bude toužit po Pánu, jako by jeho
srdce zachvátil prudký oheň.
    
Když se chceš takto začít modlit, vymaluj svůj domov mírností a pokorou, osvětli jej světlem spravedlnosti a dobrými skutky jej vyzdob jako ryzím
zlatem. Namísto mramoru a mozaiky jej okrášli vírou a velkodušností. A když to všechno zastřešíš modlitbou, bude stavba domu hotová. Takže Pán
bude mít přichystaný dokonalý příbytek a ty ho přijmeš jako ve skvostném královském paláci.
     1 srov. 1 Petr 2, 2
     2 Řím 8, 26b
RESPONSORIUM
MODLITBA
Modleme se:
Bože, provázej svou pomocí naše úsilí o vnitřní obnovu, aby naše skutky 
odříkání byly už od počátku pravdivým projevem našeho smýšlení. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
 
O. Bohu díky. 
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin, může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023,  Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen) 
text breviáře © 2000-2016,  Česká dominikánská provincie