Ne | Po | Út | St | Čt | Pá | So |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
23. leden 2010, Sobota
2. týden žaltáře
První mezidobí, 2. týden
Pro OP: Bl. Jindřicha Seuse neboli Susa, kněze, nezávazná památka
Sobotní památka Panny Marie
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl.
první večerní chvály
kompletář po prvních chválách
vigilie
používat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
starší verze breviáře
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
V noci a časně ráno:
Věčné světlo, mocný jase,
dni, jenž nikdy nehasne,
vítězi nad temnou nocí,
jenž rozžíháš světlo dne,
nepříteli všeho temna,
našich myslí zářný sne!
Tvým zrodem se probouzíme,
vstáváme, jak zavoláš,
jsme-li s tebou, blažení jsme,
bez tebe zlo deptá nás,
ty před věčnou smrtí chráníš
duši, v níž plá tvoje zář.
Skrze tebe přemůžeme
smrt, zlý svět a jeho tmy.
Proto nás, ty Vládce mocný,
tímto světlem zasáhni,
jež moc žádná nezatemní
a které vše rozjasní.
Sláva Otci a též tobě,
rovněž Duchu Svatému,
životu všech, světlu, míru,
Bohu trojjedinému,
vznešenému navždy Božstvu,
jménu nad vše sladkému. Amen.
Během dne:
Nevyšels, Bože, z nikoho,
jen sám ze sebe samého.
Ty chtěl jsi mezi lidi jít:
nám na pomoc, náš Bože, přijď!
Ty naší vroucí touhou jsi:
buď naší láskou, radostí,
ať po tobě vždy prahneme
a tvého blaha dojdeme.
Všech Pane, Otče nejvyšší,
se Synem Panny nejčistší,
i s Duchem svým nás stále veď
jak v nitru, tak i navenek.
Trojice, jen se rozpomeň,
že stvořila jsi z lásky jen
člověka, z něhož Boží hněv
sňala ta nejcennější krev.
Když jeden Bůh náš Tvůrce byl
a z lásky Kristus vykoupil
svým utrpením všechny nás,
jen láskou svou nás, Pane, spas.
Ať Trojice se raduje,
ať v míru nad vším kraluje,
buď všechna moc jí, klanění,
ať jí čest, chvála věčně zní. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Pán velké divy učinil, on sám, vždyť jeho láska trvá navěky.
Když mluvíš o tom, co učinil Pán, chválíš ho. (Cassiodorus)
1 Velebte Pána, vždyť je dobrotivý, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
2 Velebte Boha nade všemi bohy, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
3 Velebte Pána nade všemi pány, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
4 On velké divy učinil, on sám, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
5 On v moudrosti své stvořil nebesa, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
6 On nad vodami zemi rozprostřel, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
7 On stvořil všechna světla veliká, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
8 To slunce, aby vládlo nade dnem, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
9 Měsíc a hvězdy k vládě nad nocí, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Pán velké divy učinil, on sám, vždyť jeho láska trvá navěky.
Ant. 2 Vyvedl Izraele z Egypta přemocnou rukou, napřaženou paží.
10 V prvorozencích Egypťany zhubil, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
11 Vyvedl z jejich středu Izraele, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
12 Přemocnou rukou, napřaženou paží, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
13 On Rákosové moře přeťal v části, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
14 Provedl Izraele mezi nimi, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
15 Do moře smetl faraóna s vojskem, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Vyvedl Izraele z Egypta přemocnou rukou, napřaženou paží.
Ant. 3 Vzdávejme díky Bohu, Pánu nebes, od našich nepřátel nás osvobodil.
16 Hrůzami pouště převedl svůj národ, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
17 On mocné krále potíral svou silou, *
vždyť jeho láska trvá na věky;
18 on skvělé krále pobíjel svou mocí, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
19 Sehona, jenž byl králem Amoritů, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
20 Jakož i Oga, krále bašanského, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
21 Dal jejich kraje potom za dědictví, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
22 Dědictví Izraeli, svému lidu, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
23 On vzpomněl na nás v našem ponížení, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
24 Od našich nepřátel nás osvobodil, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
25 On dává pokrm všemu živoucímu, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
26 Vzdávejte díky Bohu, Pánu nebes, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Vzdávejme díky Bohu, Pánu nebes, od našich nepřátel nás osvobodil.
V.
Ukazuj mi, Pane, svoje cesty.
R.
Uč mě kráčet tvými stezkami.
PRVNÍ ČTENÍ
Z páté knihy Mojžíšovy
Mojžíš řekl lidu:
„Dbej na měsíc abíb – to je měsíc klasů -, abys slavil Pesach Hospodinu, svému
Bohu, protože tě Hospodin, tvůj Bůh, v měsíci abíbu vyvedl v noci z Egypta.
Hospodinu, svému Bohu, budeš obětovat Pesach z bravu nebo skotu na místě, které
Hospodin vyvolí, aby tam přebývalo jeho jméno.
Nebudeš při něm jíst nic kvašeného. Po sedm dní budeš při něm jíst nekvašené
chleby, chléb poroby, neboť jsi chvatně vyšel z egyptské země. Po všechny dny
svého života si budeš připomínat den, kdy jsi vyšel z egyptské země. Na celém
tvém území se u tebe po sedm dní neuvidí kvas. Z masa, které připravíš prvního
dne navečer, nezůstane nic přes noc do rána. Nebudeš moci připravovat Pesach v
kterémkoli ze svých měst, která ti dává Hospodin, tvůj Bůh. Jenom na místě,
které Hospodin, tvůj Bůh, vyvolí, aby tam přebývalo jeho jméno, připravíš Pesach
večer při západu slunce v ten čas, kdy jsi vyšel z Egypta. Budeš vařit a budeš
jíst na místě, které vyvolí Hospodin, tvůj Bůh. Ráno se pak vrátíš a půjdeš ke
svým stanům. Šest dní budeš jíst nekvašené chleby, sedmého dne bude slavnostní
shromáždění pro Hospodina, tvého Boha. Nebudeš vykonávat žádnou práci.
Odpočítáš si sedm týdnů. Od chvíle, kdy přiložíš srp ke stojícímu obilí, začneš
počítat sedm týdnů. Pak budeš slavit Hospodinu, svému Bohu, slavnost týdnů. Dáš
dobrovolně podle své možnosti z toho, v čem ti Hospodin, tvůj Bůh, požehná. A
budeš se radovat před Hospodinem, svým Bohem, na místě, které vyvolí Hospodin,
tvůj Bůh, aby tam přebývalo jeho jméno, ty i tvůj syn a tvá dcera, tvůj otrok a
tvá otrokyně, levita, který žije v tvých branách, i cizinec, sirotek a vdova,
kteří jsou mezi vámi. Budeš si připomínat, že jsi byl v Egyptě otrokem. Proto
budeš bedlivě dodržovat tato nařízení.
Slavnost stánků budeš slavit po sedm dní, až shromáždíš úrodu ze svého humna a
lisu. Při své slavnosti se budeš radovat ty i tvůj syn a tvá dcera, tvůj otrok a
tvá otrokyně, levita i cizinec, sirotek a vdova, kteří žijí v tvých branách.
Sedm dní budeš slavit slavnost Hospodina, svého Boha, na místě, které Hospodin
vyvolí. Vždyť Hospodin, tvůj Bůh, ti požehná na veškeré tvé úrodě a při všem, co
budeš dělat. Oddej se proto radosti.
Každý z vás, kdo je mužského pohlaví, se ukáže třikrát v roce před tváří
Hospodina, tvého Boha, na místě, které on vyvolí: při slavnosti nekvašených
chlebů, při slavnosti týdnů a při slavnosti stánků. A neukáže se před Hospodinem
s prázdnou. Každý přinese, co může dát, podle požehnání Hospodina, tvého Boha,
které ti udělil.“
RESPONSORIUM
DRUHÉ ČTENÍ
Z traktátu "Proti bludným naukám" od svatého biskupa Ireneje
Oběť Církve, o které Pán učil, že má být přinášena v celém světě, se před Bohem
počítá za oběť čistou a jemu milou. Ne že by Bůh potřeboval naši oběť, ale
protože ten, kdo obětuje, dochází v tom, co obětuje, slávy, jestliže je jeho dar
přijat. Darem se totiž prokazuje králi úcta i láska. A takovou oběť chce Pán,
abychom ve vší prostotě a nevinnosti obětovali; vždyť sám říká: Přinášíš-li tedy
svůj dar k oltáři a tam si vzpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě, nech tam
svůj dar před oltářem a jdi se napřed smířit se svým bratrem, teprve potom
přijď a obětuj svůj dar.1 Bohu se mají obětovat prvotiny jeho vlastního
stvoření, jak říká Mojžíš: Neukážeš se před Hospodinovou tváří s prázdnou.2 Když
člověk Bohu děkuje za to, čím ho obdařil, je to pro něj zároveň tou největší
ctí, jaké se mu může dostat.
Oběti jako takové nebyly zrušeny. Byly tehdy a jsou i nyní: obětoval izraelský
lid, obětuje i Církev. Změnil se pouze způsob: neobětují již otroci, ale
svobodní. Pán je jeden a týž, ale oběť má svůj zvláštní charakter, jiný služebná
oběť a jiný oběť svobodných, takže se i v obětech ukazuje, co je to svoboda. U
Boha totiž není nic prázdného, nic bezvýznamného, nic, co by nemělo smysl. Takže
dříve tedy ti nesvobodní zasvěcovali Bohu pouze desátky z toho, co měli, zatímco
ti, kteří mají účast na svobodě, dávají Pánu k dispozici všechno, co jim náleží.
Dávají radostně a svobodně ne proto, že je to něco menšího, ale protože mají
naději na větší věci, jako ta chudá vdova, která vhodila všechno, z čeho měla
být živa, do Boží pokladnice.3
Máme tedy přinášet Bohu oběť a za vše děkovat Bohu, který nás stvořil. S čistým
úmyslem a s vírou bez pokrytectví, v pevné naději a s vroucí láskou mu máme
obětovat prvotiny toho, co mu patří, jeho stvoření. Ale takovou čistou oběť
přináší Stvořiteli jedině Církev, když mu s díkůčiněním přináší oběť z toho, co
sám stvořil.
Obětujeme mu, co je jeho, a zároveň hlásáme společenství a jednotu a vyznáváme
vzkříšení těla a ducha. Jako pozemský chléb, když je nad ním vzýván Bůh, není už
chlebem obyčejným, ale je eucharistií sestávající ze dvou skutečností, pozemské
a nebeské, tak i naše těla, která eucharistii přijímají, nejsou již porušitelná,
protože mají naději na vzkříšení.
1 Mt 5, 23-24
2 srov. Dt 16 ,16
3 srov. Mk 12, 44
RESPOSORIUM
MODLITBA
Modleme se:
Všemohoucí věčný Bože, ty řídíš všechno na nebi i na zemi; vyslyš prosby svého lidu a dej našim dnům svůj řád a mír. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin, může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023, Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016, Česká dominikánská provincie